söndag 21 december 2008

Hemma hos oss

Om det är så att du är jätteglad och har det jätte julmysigt och inte vill höra om vårt elände så sluta läsa nu. För detta är ett lite deppigt inlägg, men den brutala sanningen :-)

Hemma hos oss går nämligen magsjukan runt, runt och runt. Alicia, Benjamin, mamma, pappa, Alicia, Benjamin, pappa, Alicia.....och här hoppas jag att det är bra. Men man vet aldrig vart natten leder. Nu har vi hållt på från och till en hel vecka och mamma är väldigt trött på att torka spyor, byta sängkläder, svabba golv, sanera, tvätta, ordna med mat som man kan äta fast man inte har matlust.

Vi blev ju bra ett par dagar mitt i veckan och allt verkade bra, men nejdå. Lagom till Alicias kalas så bröt det ut igen, såklart.
Imorse började vi inse att är vi inte bra inatt så blir det till att fira jul ensamma. Det känns så himla tungt. Jag var riktigt lessen över detta imorse.
Så orättvist för Alicia, som helt klart drabbats hårdast, att missa sin födelsedag, sina 2 barnkalas, sin kusins kalas och JULAFTON.
Och jag som sett fram emot julen så länge, min sista jul som föräldraledig. Då jag skulle få tid att göra det där lilla extra till julen. Jag känner mig lite snuvad på vår jul. Nu har jag inte gjort ett skvatt vad det gäller jul på en hel vecka. Eller jo, när vi trodde vi var friska där mitt i veckan så åkte ju granen in. Tycker t.om att den ser lite illamående ut just nu :-D Har noll julkänsla. Tänker bara och drömmer om kräk. Minsta lilla nattliga ljud från barnens sovrum så är hela jag på helspänn. Ska vi behöva rusa upp och ta emot kaskader av kräk, bada barn, byta hela sängen, svabba golvet för att sedan försöka somna om? Går inte bra att somna om kan jag säga. Och när man precis lyckats somna så är det dax för barn nr 2. Eller imorse då vaknade vi av en kaskad sådär vid halv 7 på morronen, vi åt inte frukost förrän vid lunch och knappt då. UURRRK
Detta måste vara det allra, allra värsta just kring jul. Man vill ju så förvivlat gärna träffa alla sina nära och kära.

Som sagt, lite deppigt hemma hos oss!
Jag kommer tillbaka med nya krafter när vi är bättre!

KRAM

4 kommentarer:

miamamman sa...

Jag tycker så synd om er, det är verkligen inte kul att ha det såhär, alla har vi varit med om det men till jul... där går gränsen. Men vet ni vad - det viktigaste är att ni blir bra och att lilla familjen får det bra. Ni har en sån liten go familj att även om ni skulle behöva fira julen hemma själv så kommer det något gott av det också, man får tänka att det var meningen på något sätt... Bara rå om varandra, lugn och ro och förhoppningsvis piggnar ni till så ni kan mysa, spela spel, läsa härliga böcker och äta lite gott tillsammans... Ibland är inte det så fel, även om det känns som man är vid "helvetets port" och klampar rundor. Se det från den ljusa sidan (lätt för mig att säga, sitter jag mätt av julmat med ett glas vin i handen) - ni KOMMER att bli bra och då kommer bara det att vara så skönt så då funderar ni inte på att det varit jul - och du... det kommer en varje år, det man inte hinner i år blir man jäkligt duktig på till nästa år ! Lova att ni trots allt kryar på er, det är det bästa... men framförallt sköt om er ! Vitt rostebröd, proviva, grönt äpple och sömn - det är mitt tips !!!
Tänker på er !
Kramisar Mia

Anonym sa...

Håller helt och hållet med ovanstående skribent.
Tycker så synd om er o håller tummarna krampaktigt att ni ska bli friska till juldagen...Kramkram

Cecilia sa...

FY sjutton! Ni har verkligen drabbats hårt. Allt du skriver är så fruktansvärt krävande. Att se barnen må dåligt och gråta och man själv gråter en skvätt just för att man tycker så otroligt synd om dem och även sig själv som aldrig får sova en lugn natt, eller kanske ens en tupplur mitt på dagen. jag hoppas, hoppas verkligen ni blir så pass bra att ni ka fira julen tillsammans med resten av era familjer. jag förstår att det känns som en katastrof annars! Julen är underbar och då ska man kunna njuta ju.

KRYA PÅ ER - allihop!!!
Många kramar från vår lilla familj!

Annas hjärtan sa...

Men fy, stackars stackars er vad ruttet! Hoppas ni slipper magsjukan flera år framöver nu! Kram!