tisdag 14 oktober 2008

Gott i magen



Bilder lånade från Kryddburken och Leila!

Ibland är det riktigt, riktigt kul att stöka i köket! Testa nytt och känna sig som en riktig bullmamma :-) Idag har det blivit en krämig hemmagjord fiskgratäng, saftiga Pizzabullar (äntligen ett saftigt recept) och en plåt Kolakakor.....SLURP!
Jag letar ständigt efter nya, barnvänliga, någorlunda nyttiga, snabblagade recept! Jag blir så glad när det dyker upp någon "pärla", såååå är det någon som kan tipsa så tveka inte ;-) Jag kan nog också bidra med lite, har några favoriter....

Detta är en såndär pärla som får en att känna sig som en riktigt hemmafru ha ha. Det doftar ljuvligt i hela huset och visst låter det väldigt husmoderligt med köttfärslimpa??

Man tager helt enkelt ca 800 g-1 kg färs (valfri sort)
1 påse Knorr Fransk löksoppa (pulversoppa i påse)
1 burk Gräddfil
1 avlång brödform

Blanda färsen med Löksoppan (som du krossat till småbitar i påsen). I med gräddfilen. Rör runt. Lägg ett bakplåtspapper i brödformen och i med färsen!
Sköter sig själv i ugnen ca en timme!
Underbar doft sprider sig i huset som t.om kan få en liten svårflörtad tjej att glupskt sluka sin middag!
Av spadet blir det en underbar brunsås ;-) Och för allt i världen låt köttfärslimpan stå en stund innan servering! Den måste goa till sig och bli fast i konsistensen!
Servera med sås, potatis och lite grönt! Och dagen efter blir det left-overs till hemmagjord potatismos!

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag som älskar lätta recept :-) Tack för dessa! Ska minsann prova köttfärslimpan och fisken!

nea i det gula huset sa...

Hej du!
Tackar för detta receptet!
Har funderat på köttfärslimpa länge men inte haft tid!
Men nu blir jag extra sugen så det får nog bli nästa vecka minsann!

Kram Nea

Annas hjärtan sa...

Oj vad jag är dålig på att höra av mig! F'låt! Allt bra? Kram!