söndag 16 november 2008

Tårta och pyssel

Inför helgens tårtkalas så slängde jag ihop en ny variant som blev väldigt smaskig!
Vad sägs om hemmagjord tårta med dumlefluff och hallonmousse?



Dumlefluffet gjorde jag genom att värma upp 3 dl grädde i en kastrull och lägga i 180 g hela dumlekolor. Sen fick det smälta försiktigt till en jämn och fin smet. Därefter ska detta vila i kylen minst 5 timmar (mitt fluff fick stå över natten). Detta är viktigt annars skär det sig! Sedan vispar man upp detta som vanlig grädde, det blir väldigt fluffigt och gott! Detta hade jag som mellanlager i tårtan och som beklädnad blev det hallonmousse! Jag köpte Frestas och vispade upp med mjölk. Slängde i lite hela hallon också. Sen dekorerade jag med hallon och blåbär! Detta blir tårtan på nästa kalas också!

Och är det kalas så måste man ju pyssla lite kort såklart! Ibland är jag flitig ;-)


Detta hjärtkortet fick min mamma ♥
Ett påklistrat filthjärta, lite nål och tråd, brads med födelsedagshälsningar och kantat med en "deckle" mönstersax! Lätt som en plätt!


Här nedan kommer ett kort som har några veckor på nacken, men ändå!


Visst är det bra att fota alla kort, så man kommer ihåg vem som fått vad?!

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Åh måtte det vara Alicias kalas du syftar på när det gäller den smaskiga tårtan. Den verkar alldeles för GOD!!!
Fina och tjusiga kort!

Anonym sa...

guuud vad gott det såg ut!!! Ngt släkten me´ska få smaka;-P
kramkram

Annas hjärtan sa...

Å gudars så gott, den där tårtan vill jag också smaka på :-) Nu ska jag snart gå och sova, lilleman har stökat halva natten så ögonen går i kors på mig! Kram!