söndag 11 maj 2008

Stök, tjejfika och paj!

Heeela helgen har vi varit i full gång här hemma. Vi har röjt och städat, både terass och lekstuga. Så idag invigde vi terassen...med pizza! GOTT och lagom slött en söndag. Vi hann faktiskt inte att laga mat efter vår lilla shoppingrunda, det var verkligen dax att fylla på alla krukor och urnor som stod o skrek i garaget. Sen är det ju en annan sak att vi egentligen skulle iväg och köpa golv till vårt kök, men vi hade missat att det tydligen var Pingstdagen idag = STÄNGT. Hmpf vem håller reda på sånt :-)
Men lillan blev så lycklig över sin lekstuga!!! Den har ju funnits där hela tiden men mamma o pappa har envisats med att förvara gräsklippare och vinterdäck där...FY!! Nu är den lilla stugan fylld med spis, bord och stolar och massa andra roliga saker.

Imorron är det jag som fixar tjejfikat och jag har precis bestämt mig för att det blir.......Ananaspaj! Jag bara älskar denna pajen! Jag vet att jag lovat att dela med mig av recptet så här kommer den! Och gör inte mitt misstag att servera den för varm, den ska vara lite ljummen!



Ananaspaj

Pajdeg:

150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

FYLLNING:
1 konserv krossad ananas, ca 400 g
1 ägg
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 dl crème fraiche

GÖR SÅ HÄR
Blanda alla ingredienserna till degen och tryck ut den i en pajform. Ställ formen i kylskåpet medan du gör fyllningen.
Låt ananasen rinna av ordentligt i ett durkslag. Vispa ihop Creme fraichen , socker, vaniljsocker och ägg. Rör ner ananasen. Häll fyllningen i pajformen och grädda i ugnen, 200 grader i 15-20 minuter. Låt pajen svalna och servera med vaniljglass.

2 kommentarer:

nea i det gula huset sa...

Hej du!

Tackar så hjärtligt för kommentaren om M´s rum. Det börjar faktiskt kännas riktigt bra nu! Det är bara byrån som ska få sig en omgång också.

Jag har börjat måla ljusstakarna. Hade helt glömt att jag faktiskt har vit sprayfärg hemma. Det får bli till nästa projekt.
Har målat docksängen färdigt. Får se om jag hinner sy ett litet lapptäcke till den idag.

Kan du inte lägga upp lite bilder från lekstugan? Jag blev ju jättenyfiken. Mange ska bygga en i sommar till oss. Skriver oss eftersom jag nog kommer att älsa att inreda den och M att leka där!

Har förresten pengar till dig i börsen!

Ha en bra dag!
/Nea

Cecilia sa...

Äntligen kommer det efterlängtade receptet. Mamma ville oxå ha det, så jag får dela med mig. Jag skulle vilja se bilder sen på lekstugan. Förhoppningsvis ska det byggas en här oxå i sommar:-)